fredag den 11. september 2009

America's next top models by the pool

America's next topmodel by the pool


Mya, Joana og Denise ude og svømme


She's like an angel


- min fantastiske kagemand til Joanas fødselsdag



Så er jeg startet i skole, og puha, det er hårdt! Mig og Joana tager bussen hver morgen, og vi føler os virkelig ikke rigtig vi hører til der, siden alle andre i bussen er mindre børn, fordi hvis man er 16, kører man i skole. Men sådan er det! Bussen kører 6.45 hver dag – det fandt vi ud af første dag, da vi ikke nåede det!! – men nu har vi ”vænnet” os til det (jeg tror aldrig, jeg vænner mig til at stå så tidligt op!). Men når vi så endelig når hen til skolen after ”the bumpy ride”, er det super. Jeg har endelig fundet mit locker efter 2 dage, hvor jeg tror, min ryg blev totalskadet af at bære på de enormt tykke og tunge bøger. Men de første dage brugte jeg også kortet over skolen utrolig meget, men nu er jeg begyndt at kunne finde rundt uden (selvom jeg er gået forbi my english class several times uden at se, det var den. Men jeg e r nu nået til klassen til tiden hver gang) Efter hver time har vi 5 minutter til at nå hen til vores locker, komme ind i det – og det er svært kan jeg sige jer!, finde de nye tons-tunge bøger og nå hen til vores næste klasse – og det er ikke noget med at komme for sent!!!!! Og jeg synes i hvert fald det er ret svært at nå. Jeg ved så ikke om det er fordi, jeg er enormt dårlig til at bruge my combinaton eller fordi gangene er så ”crowded” imellem klasserne. Men den første uge her i skolen er gået så hurtigt! Og alle er så søde og enormt interesserede i en, når man først fortæller man er udvekslingsstudent. Og amerikanere ved ingenting om Europa – eller det er der i hvert fald nogle af dem, der ikke gør! Er blevet spurgt om de mærkeligste ting: ”How does your keyboards look like?” – som om vi havde andre bogstaver end dem. ”Do you live in houses?” ”What do yo speak in Denmark? Spanish? Norwegian?” ”What’s your TV like? Have you ever seen American TV?” “Where is Denmark?” “What clothes do you wear, cause you look just like an Amrican?” Og alle synes, Danmark lyder som paradis, fordi man må drikke som 16årig, og det er optional om man vil gå I skole efter 9. Klasse – selvom jeg har prøvet at fortælle dem, at man stadig går i skole efter 9. Klasse.
Men har det utrolig godt på skolen, og jeg er så glad for alle de fag, jeg har valgt. De er egentlig ikke svære, men det er svært lige at omstille sig sådan, at alt matematik er på engelsk osv. Men især P.E. er jeg glad for, fordi der får man en chance for rigtig at snakke med nogle af de andre. Og pigerne (kun piger i den klasse, fordi det er cardio) i klassen er simpelthen så søde og interesserede i en, og tager en med til lunch, så man ikke er helt alene. Men mig og Joana har heldigvis lunch break på samme tidspunkt, så helt alene er jeg aldrig!
Skolen er meget anderledes end jeg plejer. De er meget strikse. Man må fx ikke gå rundt på gangene imens der er timer, hvis man ikke har et hall-pass. Ikke engang during lunch break, må man gå op til sit locker – der skal man blive i cafeteriet, som bare er proppet med mennesker!! På skolen går der nemlig lidt over 1500 elever, som så er delt op i 3 lunch teams – A, B og C. De er så fordelt over 4. Time. Jeg har lunch C, ligesom alle de piger jeg snakker med, så det er rart. Men det betyder, at jeg først spiser efter 4. Time – så den time er utrolig hård og meget lang (det er måske også fordi det er engelsk, som virkelig er kedeligt).
Men min tysklærer er meget ”excited” over, at jeg er i tyskklassen, for så kan jeg jo forklare de andre 11 elever i klassen om Europa. Og det kan godt bruges, for Mr. Filter gik i gang med at forklare om, hvordan vi genbruger ting i Europa i dag. Om at vi kan gå hen til en butik med vores gamle sodavandsflasker og så få dem fyldt op igen – ved ikke lige hvordan han havde fået den ide fra. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. MEn ellers er han uden tvivl min yndlingslærer - han er sååå sej!!!

Men nu er første uge i skole så gået, og det er weekend. Det fejrede vi sammen med nogle fra Joanas orchestre class på MacD – og det er så fedt, at de bare har deres egne biler, så de bare kan gøre som de vil! (I want that, too!) jeg glæder mig allerede til at komme der hen igen. Alle er så søde og vil gerne høre om Danmark. Og næste uge har Paige lovet mig at tage mig med i nogle af klubberne osv. På skolen, så det bliver rart også at se nogle mennesker udenfor skoletiden.
Her i weekenden skal jeg til orientation hos Garey. Det er en sleepover, hvor alle udvekslingsstudenterne her fra området kommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar